Jesteście ciekawi, jakie kompetencje są ważne w pracy analityka biznesowego? W tym artykule opowiem Wam o dwóch z nich – kluczowych w moim zawodzie. Zapraszam do lektury!

Rozwój jest dla mnie jednym z ważniejszych elementów kariery. Regularnie i z zainteresowaniem śledzę trendy w mojej profesji, a zwłaszcza to, jakich kompetencji oczekuje się od analityków biznesowych.

Gdzie refleksyjny analityk szuka inspiracji do rozwoju (i rozważań)?

Źródeł inspiracji jest wiele: czasem jest to dyskusja o problemach w projekcie zainicjowana przez kolegów z zespołu, innym razem są to sytuacje, w których klient zgłasza uwagi do pracy analityka – niezależnie od tego, czy to krytyka, czy pochwała. Zbieram na bieżąco informacje zwrotne od interesariuszy zaangażowanych w nasze projekty – dotyczące zarówno mojej pracy, jak i pozostałych członków zespołu.

 

Praca analityka – niemożliwe robimy od ręki, na cuda trzeba poczekać

Analizą biznesową zajmuję się od dawna, mam na koncie wiele różnorodnych doświadczeń projektowych i przemyśleń, które z nich wynikają. Wdrażałam skutecznie rozwiązania, które były “niewdrażalne” – jak usłyszałam po zakończeniu pracy. Co ciekawe, gdy zaczynałam, nikt nie uprzedzał, że poprzednie próby się nie powiodły. Rozwijałam systemy ważne dla użytkowników, bo niezbędne w ich codziennej pracy, ale niewygodne w użyciu. W takich projektach moją rolą było wspieranie biznesu w zidentyfikowaniu bolączek, a następnie skuteczne wdrożenie zmian. Współpracowałam zarówno po stronie klienta, jak i dostawcy.
Wszystkie moje dotychczasowe sukcesy projektowe mają jeden wspólny mianownik – empatię i otwartą komunikację. W tej właśnie kolejności i w nierozłącznym, moim zdaniem, zestawie.

 

Czy analityk musi być empatyczny?

Empatia pozwala mi wejść w buty klienta. I to nie jednego interesariusza, ale dowolnej osoby, która jest w jakikolwiek sposób zaangażowana w projekt. Empatia podpowiada mi, kogo w organizacji dotyczy zmiana. Nawet jeśli wydaje się ona niewielka, może być tak naprawdę kluczowa dla powodzenia całego przedsięwzięcia. To empatia pomaga mi zrozumieć zależności między osobami w organizacji i zidentyfikować sojuszników udanego wdrożenia. Umiejętność poznania czyjegoś punktu widzenia, współodczuwania jego problemów i obaw, wpływa znacząco na przebieg i efekt końcowy każdego projektu. To właśnie głębszy wgląd umożliwia właściwe priorytetyzowanie wymagań.

Otwarta komunikacja jest ważna na każdym etapie inicjatywy IT. Od pierwszych spotkań, na których powstają idea i cel projektu, poprzez zbieranie szczegółowych wymagań, aż po okres wzmożonego wsparcia po przejściu w etap operacji. O kluczowej roli analityka biznesowego w komunikacji w projekcie nie muszę chyba nikogo przekonywać. Przeczytacie o tym również tutaj: “Budowanie relacji z klientem a CRM”.

 

Empatia i komunikacja – zawsze w parze

Dlaczego uważam empatię i komunikację za zestaw komplementarny i nierozłączny?

Jednym z mierników sukcesu projektu, obok korzyści finansowych czy zgodnej z terminem realizacji, jest efekt wprowadzonych zmian. Jak zostały przyjęte? Idealnie, jeśli są rzeczywiście zaadaptowane przez organizację, pracownicy na co dzień używają nowego rozwiązania i przynosi to wymierne korzyści biznesowe. Wtedy też osoby zaangażowane w procesy, które zostały zoptymalizowane, dość szybko dochodzą do podobnego wniosku – szybko same się dziwią, jak mogły pracować wcześniej bez otrzymanych udogodnień. Tylko jak osiągnąć taki efekt? Czy da się coś zrobić, aby uzyskać wysoką adaptację nowego rozwiązania?

 

Analityk biznesowy – ten, który czyta w myślach

Moim zdaniem kluczem do sukcesu jest komunikacja. I nie chodzi tylko o właściwe zdefiniowanie potrzeb i rozwiązań, przejrzystą i zrozumiałą dokumentację, czytelne materiały szkoleniowe czy też świetne prezentacje. Chodzi o dostosowanie komunikacji w projekcie do odbiorcy: jego sytuacji, roli w projekcie i organizacji, zadań, potrzeb i oczekiwań. A już idealnie – do preferowanego przez niego sposobu przyswajania informacji.

To stawia przed analitykiem naprawdę wysokie wymagania w zakresie umiejętności miękkich. Nie wystarczy umieć jasno i klarownie zapisać, zobrazować czy ustnie wyjaśnić problem. Trzeba jeszcze mieć świadomość własnego ulubionego stylu komunikacji i umiejętność rozpoznania stylu, którym posługują się uczestnicy projektu, a tak naprawdę – każdy z nich z osobna. To pozwala elastycznie dopasować przekaz do poszczególnych odbiorców. Jeśli wykorzystamy empatię podczas spotkań na żywo lub interakcji on-line, będziemy mogli na bieżąco korygować sposób wypowiedzi i treść komunikatów.

 

Komunikacja, empatia, proaktywność, a dopiero na końcu technikalia

Gdy szukam szkoleń dla analityków biznesowych, znajduję zwykle oferty czysto techniczne: UML (Unified Modeling Language), BPMN (Business Process Model and Notation), standardy w analizie biznesowej, z certyfikacją lub bez. Kompetencje miękkie są niedocenione, pominięte. Tymczasem, jeśli zapytamy interesariuszy projektu, jakie są ich najważniejsze oczekiwania wobec analityka biznesowego, okazuje się, że:

  • po pierwsze – doskonała komunikacja;
  • po drugie – zrozumienie potrzeb (empatia);
  • po trzecie – proaktywność.

Dopełnieniem tych trzech pożądanych cech jest wiedza techniczna i merytoryczna.

Powoduje to pewnego rodzaju dysonans poznawczy: Dlaczego tak trudno analitykowi rozwijać umiejętności miękkie, skoro są pożądane przez klientów? A może jednak empatia i komunikacja nie są kluczowe?

Upieram się, że są ważnym wyróżnikiem warsztatu/wizerunku analityka biznesowego, zwłaszcza seniora. Dlaczego i w jaki sposób empatia oraz komunikacja wpływają na sukcesy analityka biznesowego w projektach IT – to temat na osobny wpis. Pokażę to na konkretnych przykładach inicjatyw, które zakończyły się sukcesem.

Nasi analitycy biznesowi to eksperci – zobacz, jak mogą Ci pomóc.

Autor
  • Ewelina Eggert
  • Business Analyst, Team Manager
  • Analizą biznesową zajmuję się od wielu lat. Zamiłowanie do optymalizacji procesów, rozkładania problemów na prostsze składowe, wzięło się jeszcze z zainteresowania matematyką, a w szczególności logiką. Zorientowanie na klienta i relacje, pozwala skutecznie prowadzić projekty, również skomplikowane. Chętnie dzielę się wiedzą, inspirując zespół do rozwijania kompetencji niezbędnych w pracy analityka biznesowego.

Opracowanie redakcyjne:
Ania Sawicka
Opracowanie redakcyjne
Ola Pasek
Korekta językowa
Podobał Ci się mój artykuł?
Jeśli nie widzisz formularza, spróbuj wyłączyć adblocka.

Jeśli tak, zapraszam Cię do grona najlepiej poinformowanych czytelników bloga. Dołącz do naszego newslettera, a nie ominą Cię żadne nowości.