Czy CRM dla małej firmy ma sens?

Czy CRM dla małej firmy ma sens?

Panuje dość powszechne przekonanie, że wdrażanie rozbudowanych rozwiązań biznesowych, jak choćby systemu CRM, jest domeną dużych firm czy międzynarodowych korporacji. A co z mniejszymi graczami? Czy jest w ogóle sens implementować zaawansowane technologicznie rozwiązania w małych firmach?

Jak już wiesz z poprzednich wpisów, CRM to nie tylko technologia. To przede wszystkim filozofia prowadzenia biznesu. Czy zatem wielkość przedsiębiorstwa ma być czynnikiem warunkującym jakość działań prowadzonych z klientami?

Kiedy w małej firmie pada pomysł wdrożenia systemu CRM, zwykle jest torpedowany, jeszcze zanim na dobre zdąży się zakorzenić. Powodów jest zwykle wiele: ”to nie dla nas”, ”za drogo”, ”pracownicy wszystko pamiętają sami”,”nie mamy specjalistów” czy po prostu zwykłe “kompletnie tego nie potrzebujemy”. Brzmi znajomo?

System CRM to nie wydatek - to inwestycja

Budowanie zażyłych relacji z klientami czy projektowanie pozytywnych doświadczeń (Customer Experience) zwiększa szanse na sukces nie tylko w przypadku uznanych marek, ale każdej – nawet najmniejszej – firmy. Twojej również. To właśnie dzięki systemowi CRM możliwe jest skuteczne zarządzanie, sprawny marketing i obsługa klienta, a w konsekwencji stały wzrost sprzedaży i harmonijny rozwój biznesu.

Pokusimy się nawet o stwierdzenie, że bez systemu CRM, który usprawni wiele codziennych zadań i będzie kluczowym elementem długofalowej strategii, mikro przedsiębiorcy czy małe firmy zostaną tam, gdzie są teraz. A w dzisiejszym świecie brak postępu to regres.

Automatyzacja, czyli wydajność i oszczędność

Wspomniane wątpliwości i obawy małych firm jeszcze do niedawna mogły mieć przełożenie na rzeczywistość. Zakup rozbudowanych systemów wiązał się nie tylko ze znaczącymi wydatkami, ale też ze żmudnym wdrażaniem i reorganizacją pracy, a także z koniecznością wielogodzinnego szkolenia pracowników. Z tym już na szczęście koniec.

Na rynku od lat ugruntowują swoją pozycję modułowe systemy CRM – jak choćby Salesforce – których funkcjonalności możesz dostosowywać do profilu i potrzeb Twojej firmy, a także jej możliwości finansowych. Ich codzienna obsługa jest bardzo intuicyjna, a regularnie i bezpłatne aktualizacje sprawiają, że w przypadku Salesforce zawsze pracujesz z najnowszymi i najbezpieczniejszymi rozwiązaniami.

Raporty Salesforce pokazują, że wdrożenie produktów takich jak Salesforce Sales Cloud czy Salesforce Service Cloud, może przynieść wymierne korzyści: 26% więcej leadów i dopiętych umów czy znaczący (32%) wzrost poziomu zadowolenia Klientów.

Szacuje się, że sprzedawcy spędzają na działaniach administracyjnych (wprowadzanie danych do wielu plików i kalkulatorów, przygotowanie ofert, spotkania produktowe, etc) średnio 25-35% czasu pracy. A gdyby tak handlowcy mogli poświęcić się temu, do czego naprawdę zostali stworzeni (i zatrudnieni)? Ile nowych kontaktów biznesowych można byłoby pozyskać? Ile sales opportunities można byłoby stworzyć i wykorzystać?

Wdrażając innowacyjne rozwiązania w chmurze, takie jak Salesforce Sales Cloud, Twoi handlowcy zyskają kilkadziesiąt procent więcej czasu na aktywną sprzedaż. Nie wierzysz? Badania Insight Technology Group wyraźnie pokazują, że firmy, które skutecznie wprowadziły systemowe rozwiązania CRM odnotowały 42-procentowy wzrost przychodów, ich koszty sprzedaży spadły aż o 35%, a lejek sprzedażowy skrócił się o 25%.

Branża nie ma znaczenia

I to jest bardzo dobra wiadomość. Nie jest ważne, w jakiej branży działasz, system CRM będzie miał w niej zastosowanie. Salesforce, planując swój ekosystem, dał partnerom możliwość tworzenia własnych aplikacji i udostępniania ich w “sklepie” AppExchange – wystarczy zerknąć, by wejść do świata nieograniczonych wręcz możliwości rozwoju. W tym momencie znajduje się tam ponad 4000 aplikacji rozszerzających standardowe funkcje Salesforce. Połączona architektura środowiska Salesforce oznacza, że w momencie zmiany danych na Twojej platformie, wszystkie zintegrowane aplikacje – także w wersji mobilnej – będą miały dostęp w czasie rzeczywistym do aktualnych danych.

Analiza danych zewnętrznych i wewnętrznych, optymalizacja marketingu, weryfikowanie działań pracowników, obserwowanie branżowych trendów, planowanie i kontrola ścieżki sprzedaży, poprawa przepływu informacji wewnątrz organizacji, a nawet monitoring i obsługa Klientów w mediach społecznościowych – to tylko kilka przykładów udogodnień i możliwości, jakie daje Salesforce.

To może być też Twoja historia

Może w tym momencie przychodzi Ci na myśl, że te wszystkie liczby i statystyki to wyimaginowane wizje czy marketingowe triki. Kolejny artykuł zachwalający produkt. Czy aby na pewno?

Zagłębiając się w historię wielu firm, które wdrożyły CRM, można dostrzec pewną prawidłowość – wszystkie one zanotowały ogromny wzrost, a ich rozwój przerósł oczekiwania samych założycieli.

Bespoke Collection

Paul L. Leary, współzałożyciel Bespoke Collection , czyli marki z pogranicza sztuki i branży winiarskiej, z pokorą przyznaje, że dopiero CRM pozwolił w pełni wykorzystać ukryty potencjał długoterminowych relacji z Klientami, które miały znaczący wpływ na rozwój jego biznesu. Dzięki rozwiązaniom zawartym chociażby w Salesforce Data Management czy wspomaganym sztuczną inteligencją produkcie Salesforce Marketing Cloud, firma mogła jeszcze dokładniej zrozumieć potrzeby swoich klientów, dostosowywać ofertę i skutecznie budować ich lojalność. Dziś przynosi milionowe przychody, choć jej początki tego nie zapowiadały.

Atlantic Diver Supply

Jeszcze bardziej niesamowita jest historia Atlantic Diver Supply. ADS z małego sklepu ze sprzętem do nurkowania i ofertą kursów, stało się jednym z 50 największych kontraktowców Departamentu Obrony USA. Firma współpracuje z lokalnymi i stanowymi władzami, wspiera załogi medyczne i pożarnicze. Jak przyznaje John Scardino, Business Analyst i Salesforce Administrator w ADS, wszystko zaczęło się od rozpoznania we wczesnej fazie rozwoju firmy potrzeby wprowadzania informacji i danych, rozproszonych dotąd w mailach czy odręcznych notatkach biurowych, do jednej scentralizowanej platformy.

Ten moment zapoczątkował wdrożenia innowacyjnych rozwiązań, które w dłuższej perspektywie okazały się nad wyraz skuteczne. W środowisku CRM skonfigurowano każdy aspekt funkcjonowania ADS: od logistyki i gospodarki magazynowej, przez finanse i zarządzanie danymi, aż po system lojalnościowy i opiekę posprzedażową. Do sukcesu i rzeszy zadowolonych klientów ADS poprowadziły takie produkty, jak Salesforce Service Cloud i Salesforce Sales Cloud, których możliwościami firma mogła swobodnie operować w myśl swojego motto “Your purpose, our mission”.

Podsumowanie

Otrzymałeś odpowiedź na tytułowe pytanie? Zdecyduj sam. Na pewno system CRM jest potężnym narzędziem w rękach małych firm, których marzeniem jest ciągły rozwój i zmiana otaczającego świata na lepsze.

Alvin Toffler zwykł mawiać, że “zmiany to proces, poprzez który przyszłość wchodzi w nasze życie”. Skontaktuj się z nami, a wspólnie wprowadzimy Twój biznes w lepsze jutro. Przekonaj się – jak wielu – że jest to realna obietnica.