Naszym klientem była Ruptela, wywodząca się z Litwy firma z branży telematycznej, oferująca rozwiązania przede wszystkim dla transportu. Od założenia w 2007 roku firma konsekwentnie się rozwija, obecnie działa w 127 krajach, a zespół powiększył się kilkunastokrotnie. Ruptela obsługuje głównie dużych spedytorów, ostatnio (jako jedna z niewielu firm z branży na rynku europejskim) rozpoczęła współpracę również z mniejszymi przewoźnikami. Usługi z portfolio Rupteli obejmują różne rodzaje zdalnego monitoringu pojazdów w czasie rzeczywistym (np. GPS, kontrola paliwa, tachograf, bezpieczeństwo pojazdu i ładunku, oprogramowanie do wyznaczania trasy i zadań).
Ruptela ma w planach dołączenie do grona TOP 40 największych globalnych dostawców rozwiązań telematycznych. Naszym zadaniem było wsparcie firmy w realizacji tych planów poprzez usprawnienie procesu sprzedaży – zbudowanie go od nowa w CRM Salesforce. Ruptela nie korzystała wcześniej z systemu CRM, używano jedynie systemu ERP, który nie spełniał swojej roli (m.in. z powodu braku zasilania jednolitymi danymi ze sprzedaży i opóźnienia w przetwarzaniu danych).
Wdrożenie systemu CRM było coraz pilniejszą potrzebą – aby zebrać dane o klientach w jednym miejscu i dzięki jednemu narzędziu połączyć rozproszone działania poszczególnych oddziałów firmy. Dotąd pracowały one “po swojemu” – według własnych procedur i na różnych narzędziach. Dominowały ręczne, długie procesy. Wyliczono bardzo precyzyjnie, że z powodu braku ogólnofirmowych standardów dla procesu sprzedaży (głównie braku systemu CRM) każdy agent tracił dziennie 59 minut. Praca agenta z leadem (przeprowadzenie od statusu “lead” do statusu “klient”) zajmowała aż 7 miesięcy. Odchylenie od przyjętego rocznego planu sprzedaży wynosiło 26 procent.
Wspólnie z klientem założyliśmy, że dzięki wdrożeniu CRM, czyli wprowadzeniu jednolitego procesu sprzedażowego i automatyzacji działań będzie można zaoszczędzić prawie 15 tys. godzin rocznie. Połowę uzyskanego czasu planowano przeznaczyć na sprzedaż bezpośrednią. W efekcie czas konwersji leada skróciłby się o dwa miesiące, a odchylenie w rocznym planie sprzedażowym zmniejszyło – na początek – do 20 procent.
Z portfolio Salesforce wybraliśmy dla Rupteli chmurę do zarządzania sprzedażą – Sales Cloud, narzędzie najbardziej odpowiadające potrzebom biznesowym firmy. Na życzenie klienta przeprowadziliśmy dodatkowo liczne customizacje i wdrożyliśmy funkcjonalności, usprawniające zarówno poszczególne etapy lejka sprzedażowego (m.in. generowanie leadów, onboarding nowych klientów), jak i prognozowanie sprzedaży. Przeprowadziliśmy ponadto integracje, m.in. ze wspomnianym systemem ERP, systemem Ivanti, centralą telefoniczną 3CX, Microsoft Outlook.
70 minut dziennie – to realna oszczędność czasu, którą odczuł każdy agent dzięki wdrożeniu CRM Salesforce. Jak ten zysk przekłada się na konkretne, codzienne działania?
Obraz 1. Korzyści z wdrożenia
Zespół sprzedaży pracuje teraz na jednej platformie. Dzięki CRM Salesforce uzyskano możliwość pracy z klientami niezależnie od tego, z którego źródła realizowane jest zamówienie. Jak to wygląda w praktyce? W ERP Rupteli znajduje się kilka różnych baz danych – powiązanych z lokalizacją klienta. Zdarza się jednak, że klient zamawia produkty znajdujące się w innej bazie niż ta, do której jest przypisany. Dzięki integracji ERP z Salesforce handlowiec ma podgląd (w Salesforce) do różnych baz oraz możliwość pracy na tzw. inter accounts (obsługa tego samego klienta przez kilka zespołów sprzedażowych). Cała historia klienta jest więc widoczna w jednym miejscu.
- Salesforce pobiera z ERP dane o klientach (dane finansowe, o płatnościach itp.) i odwrotnie – utworzone w Salesforce konto nowego klienta automatycznie pojawia się w ERP.
- Zarówno planowane KPI, jak i osiągnięte wyniki sprzedażowe są w pełni transparentne, możliwe jest również ich czytelne i przystępne raportowanie: proces raportowania i pracy z danymi wspierają liczne dashboardy, zaprojektowane na życzenie klienta.
- Agenci doceniają automatyzację działań, zwłaszcza tych niezbędnych w codziennej pracy, rutynowych “pochłaniaczy czasu”. Przykładem zautomatyzowanego procesu jest generowanie dokumentów w Salesforce, m.in. ofert. Dostępne są szablony w różnych językach (m.in. polski, rosyjski, angielski, niemiecki). W ofercie znajduje się informacja o zamówionym produkcie, ilości, cenie, zniżkach. Podczas finalizowania zamówienia generowana jest faktura PRO forma, którą Salesforce “przekazuje” do ERP.
- Zautomatyzowano również działania związane z przyznawaniem klientom zniżek i ich akceptacją – jest to możliwe dzięki utworzeniu pricebooks, w których uporządkowano i usystematyzowano całą ofertę firmy.
- Udzielanie rabatów to ważna i skomplikowana część procesu sprzedaży, zarówno z punktu widzenia bogatej i zróżnicowanej oferty, jak i metod naliczania zniżek (zależą one m.in. od tego, jakie produkty i w jakiej ilości będą połączone w zamówieniu). Teraz, jeśli klient otrzymał już wcześniej rabat, przy kolejnym zamówieniu system dolicza rabat w tej samej wysokości i nie wymaga on akceptacji przez sales managera (chyba że umowa obejmuje indywidualne ustalenia).
Nową opcją jest tzw. future upsell, która pomaga prognozować sprzedaż. Dzięki tej funkcjonalności można gromadzić na koncie klienta informacje o produktach, którymi jest on zainteresowany, niedostępnych w bieżącej ofercie.
Projekt trwał ok. 8 miesięcy, klient wysoko ocenił naszą współpracę – w ankiecie Salesforce dostaliśmy najwyższą notę, czyli 5 punktów. Po zakończeniu wdrożenia otrzymaliśmy propozycję kontynuowania współpracy przy utrzymaniu i rozwoju wdrożonego narzędzia. Obecnie przeznaczamy na nie 20 godzin w miesiącu.
W ciągu ostatnich kilku lat zrealizowaliśmy wiele projektów związanych z Salesforce Sales Cloud. W związku z tym w ramach programu partnerskiego Salesforce uzyskaliśmy status Specialist II dla produktu Sales Cloud, co jest potwierdzeniem naszego ogromnego doświadczenia i wiedzy.