Jeśli czytasz ten artykuł, jest duża szansa, że Twoja firma korzysta z systemu IT opartego na technologii Salesforce. Minęło już trochę czasu od wdrożenia, użytkownicy są zadowoleni,  system spełnia oczekiwania. Ale pojawia się wyzwanie w postaci utrzymania i rozwoju systemu: biznes chce od niego coraz więcej, bo przecież możliwości jest dużo. Powoli zaczyna brakować ludzi, którzy tym się zajmą. Czy zdecydować się na Managed Service?

Managed Service – usługa, która się opłaca

Być może wciąż nie masz pewności, co zyskasz dzięki tej usłudze i czy to dobre rozwiązanie w przypadku systemu w Waszej firmie. W tym artykule chcę Cię przekonać, że tak!

Usługa Managed Service jest na tyle uniwersalna, że sprawdza się w różnych technologiach. Na czym polega i jak może wyglądać jej wdrożenie, opisaliśmy w artykule “Managed Service – co na początek warto o nim wiedzieć?” Przedstawiliśmy w nim również najważniejsze, naszym zdaniem, korzyści, które płyną z tej usługi dla klienta. Przypomnijmy je:

  • przekazanie odpowiedzialności zewnętrznemu dostawcy – to istota Managed Service i w tym można upatrywać głównej korzyści;
  • oszczędność – zarówno zasobów, jak i czasu;
  • optymalizacja kosztów.

To korzyści uniwersalne, podobnie jak sama usługa – warto mieć je na uwadze, rozważając wdrożenie Managed Service, niezależnie od używanej w firmie technologii. W przypadku Salesforce tych korzyści jest więcej: są obszary, w których pozytywny wpływ Managed Service jest szczególnie widoczny. Potwierdzają to nasi klienci, dla których od kilku lat świadczymy usługi z tego zakresu. Na podstawie tej współpracy i naszego doświadczenia wybraliśmy najbardziej istotne powody, dla których Managed Service w Salesforce się opłaca.

 

Managed Service – w czym Ci pomoże w Salesforce?

 

1. Specyfika technologii i Platformy Salesforce

Jako użytkownik Platformy już wiesz, jak wiele możliwości oferuje ona w różnych obszarach biznesowych. Oprócz tego, że dostępne są moduły, skierowane do konkretnych działów firmy (np. Sales Cloud, Marketing Cloud, Service Cloud), to jeszcze w ramach tych modułów można wybierać spośród dziesiątek funkcjonalności i udogodnień. Platforma Salesforce usprawnia liczne procesy w firmie, to jeden z jej głównych atutów. W miarę jak system się rozrasta i przybywa coraz więcej funkcjonalności, dochodzimy do momentu, w którym potrzebna jest pomoc. System staje się na tyle rozległy i rozbudowany, że jego utrzymanie wymaga zaawansowanych i bardzo zróżnicowanych umiejętności. Tu może pomóc wyspecjalizowany zespół Managed Service.

Ktoś powie: wystarczy jeden developer Salesforce, on zajmie się wszystkim. Jeden z naszych zespołów Managed Service (i to w tylko jednym z projektów, które realizujemy dla klienta), składa się z niemal 20 osób: analityków, testerów i oczywiście developerów – każdy z nich ma inną specjalizację i odpowiada za swój wycinek pracy. Ale przede wszystkim ważne są umiejętności, nie liczba osób w zespole. Zespół nie musi być duży, musi za to reprezentować różne kompetencje (nie tylko programowanie, ale także QA, zarządzanie itp.).

 

2. Możliwość tworzenia własnych rozwiązań na Platformie Salesforce

Salesforce proponuje użytkownikom gotowe rozwiązania (out of the box) – wspomniane moduły Sales Cloud, Marketing Cloud czy Service Cloud. Skraca to czas wdrożenia nowego systemu, bo firma może z niego korzystać już nawet kilka tygodni od startu projektu. Czasem wystarczą drobne modyfikacje, aby dopasować system do potrzeb klienta. Oczywiście, możliwa jest także zaawansowana customizacja, a nawet budowanie od podstaw własnych rozwiązań na Platformie – Salesforce daje pod tym względem ogromne pole do popisu i wiele firm z tego korzysta.

Właśnie w przypadku utrzymania mocno spersonalizowanej wersji systemu, jak i jego rozbudowy (a rozwój systemu IT jest zazwyczaj nieunikniony), przydaje się wsparcie doświadczonego partnera z zakresu Managed Service. Potrzebna wtedy jest solidna wiedza konkretnych specjalistów (np. analityków), którzy – mówiąc potocznie – pomogą zapanować nad szytym na miarę systemem, wskażą dalsze możliwości rozwoju.

 

3. Cykl życia Platformy Salesforce

System wdrożony w Twojej firmie działa w konkretnym środowisku technologiczno-biznesowym. Niezależnie od niego, Platforma Salesforce poniekąd żyje swoim życiem i bardzo dynamicznie się rozwija. Trzy razy w roku wprowadzane są tzw. releasy, czyli zaktualizowane wersje aplikacji, wzbogacone o nowe funkcjonalności oraz ulepszenia. Zmiany wchodzą w życie tego samego dnia dla wszystkich użytkowników Salesforce na całym świecie i z założenia nie powinny wpłynąć na funkcjonowanie indywidualnie dopasowanych systemów.

Ale system to tylko system: nie można wykluczyć, że po wprowadzeniu releasu coś będzie działać gorzej, bo dana funkcjonalność została stworzona już dawno temu. Managed Service może pomóc uniknąć takich niespodzianek – w umowie usługi można uwzględnić assessment releases wprowadzanych przez Salesforce (oczywiście niezależnie od regularnej opieki) nad systemem.

 

4. Stały rozwój Platformy, czyli Continuous Improvement

To, co zostanie zawarte w umowie Managed Service, zależy od ustaleń między klientem a dostawcą. Zazwyczaj obejmuje ona utrzymanie i rozwój systemu. W przypadku Salesforce warto postawić w umowie na aspekt rozwoju z prostego, wspomnianego już, powodu: bo Platforma Salesforce dynamicznie się rozwija.

Jednym z najlepszych źródeł wiedzy na jej temat są regularnie organizowane konferencje, które gromadzą pasjonatów tej technologii. Można tam wyłapać prawdziwe perełki od praktyków. Zwykli użytkownicy Salesforce raczej nie biorą udziału w tych eventach, ale specjaliści od Salesforce – tak. W zespole Managed Service, wspierającym system w Twojej firmie, też znajdzie się pasjonat, który z takiej konferencji wróci z mnóstwem pomysłów. W umowie usługi można nawet uwzględnić rolę konsultanta od Continuous Improvement – specjalistę, który będzie miał oko na wszystkie nowinki. Być może problem, z którym Twój zespół męczyłby się tygodniami, dzięki wsparciu konsultanta zostanie rozwiązany od ręki.

 

5. Zarządzanie licencjami Salesforce

Platforma Salesforce jest dostępna w modelu licencyjnym. Jedną z korzyści płynących z usługi Managed Service dla systemu opartego na Salesforce może być zarządzanie licencjami i optymalizacja ich wykorzystania.

Na czym może to polegać? Na przykład na czuwaniu nad stałą liczbą licencji (stała liczba użytkowników i wolnych licencji), co pozwoli w razie potrzeby dodać nowych użytkowników. Warto pamiętać, że do kosztów licencji są wliczani aktywni użytkownicy. Użytkownik, który od określonego czasu nie zalogował się do systemu, niepotrzebnie blokuje licencję. Konsultant z ramienia Managed Service może być odpowiedzialny za sprawdzanie rzeczywistego wykorzystania licencji i zamykanie kont nieaktywnym użytkownikom.

 

Managed Service od Craftware – więcej niż ITIL

Dostarczyć to, co klient postrzega jako wartość – tą zasadą kierujemy się w Craftware na co dzień. Oczywiście, dbamy o standardy i dobre praktyki opisane w ITIL, ale przede wszystkim wsłuchujemy się w potrzeby klienta i staramy się jak najlepiej poznać jego oczekiwania wobec usługi.

Są klienci, którym zależy na szybkich odpowiedziach z naszej strony i płynnej, bieżącej komunikacji, inni nie lubią częstego zawracania głowy. Są tacy, którzy proszą o szczegółowe raporty, aby wiedzieć o każdym incydencie, inni chcą tylko mierzyć KPI. Tak jak różne są oczekiwania wobec usługi, podobnie nie ma jednej, poprawnej odpowiedzi na pytanie, co będzie stanowiło dla klienta tę jedną, najważniejszą korzyść.

W Craftware pomożemy Ci ją znaleźć. Jak to zrobimy? Ile osób będzie w zespole Managed Service Twojej Platformy Salesforce? Kto i za co będzie odpowiadać? Już nasza w tym głowa, aby zdjąć z Ciebie ciężar martwienia się, jak to wszystko będzie działać!

Pobierz raport o Managed Service

Managed Service - raport

Autor
  • Justyna Piotrkowska
  • Service Delivery Manager | Service Coordinator
  • Z sektorem IT związana od 2011 roku, głównie pracując w obszarach związanych ze wspieraniem i dostarczaniem serwisów. Fanka ITIL-a i procesowego podejścia do zarządzania usługami. Najważniejsze jest dla niej dostarczanie wartości dla klienta i dbanie o Customer Experience. Pomocna, uśmiechnięta i pozytywnie zakręcona.

Opracowanie redakcyjne:
Anna Sawicka
Opracowanie redakcyjne
Aleksandra Pasek
Korekta językowa
Podobał Ci się mój artykuł?

Jeśli tak, zapraszam Cię do grona najlepiej poinformowanych czytelników bloga. Dołącz do naszego newslettera, a nie ominą Cię żadne nowości.