Salesforce – CRM w chmurze

Salesforce jest amerykańskim rozwiązaniem CRM (Customer Relationship Management) do wsparcia marketingu, sprzedaży i obsługi klienta, bazującym na rozwiązaniach chmurowych. Platformę można łatwo dostosować do potrzeb klienta, jest też możliwość instalacji dodatkowych (zarówno płatnych, jak i darmowych) aplikacji i rozwiązań ze sklepu AppExchange, które wzbogacają Platformę o nowe funkcjonalności bez pisania kodu. W Salesforce można również samodzielnie budować rozwiązania dla klientów, korzystając m.in. z backendowego języka programowania Apex (podobnego do Javy) oraz rozwiązań frontendowych – komponentów LWC (Lightning Web Components), w których wykorzystywany jest JavaScript.

 

Co może pomóc w zrozumieniu Salesforce?

Każda technologia to określony stos technologiczny, z którym spotykamy się w kolejnych projektach. Naszym zadaniem jest poznanie rozwiązania, zanim jeszcze zaczniemy je testować i zdobędziemy doświadczenie projektowe.

Pamiętam swoje początki w Salesforce i pozytywne zaskoczenie, że jest tyle rozbudowanej dokumentacji. Co najważniejsze, po raz pierwszy spotkałem się z interaktywnymi samouczkami – Trailheads, które pomagają wdrożyć się krok po kroku w technologię Salesforce.

Nauka z pomocą Trailheadów jest interesująca m.in. ze względu na elementy grywalizacji – każdy ukończony Quiz lub Hands-On Challenge jest wynagradzany punktami oraz odznakami. Mamy motywację, aby zdobyć kolejną Rangę – zaczynając od Scouta, a kończąc na Rangerze.

Trailheady w większości kończą się testem lub zadaniem praktycznym, które sprawdzają, czy dobrze zrozumieliśmy wybrane zagadnienie. Dzielą się zwykle na:

  • Trail – porusza dany temat, a treść podzielona jest na sekcje,
  • Module – może zawierać kilka Trailheadów, wyjaśniających dane zagadnienie,
  • Project – może składać się z kilku Trailheadów, skupiających się głównie na praktycznych zadaniach, które wykonujemy na swoim testowym sandboxie, nazywanym ‘playground’.

 

Specyfika Salesforce

Organizacja danych – Salesforce organizuje dane jako obiekty i rekordy (przykład na podstawie skoroszytu Excel):

  • Obiekty – szablony ze skoroszytu Excel to tabele w bazie Salesforce, przedstawione są jako zakładki w aplikacji, zawierające rekordy (wiersze) oraz pola (kolumny), na przykład: Accounts, Contacts,
  • Rekordy – pojedyncze wiersze z szablonu Excel to wiersze w tabeli bazy danych Salesforce, dostępne dla użytkownika jako rekordy w zakładce aplikacji, na przykład: Acme, ABC Genius Tech Consulting,
  • Pola – kolumny z szablonu Excel są kolumnami w tabelach bazy danych Salesforce dla danego Obiektu, na przykład: Account Name, Phone.

CRM for Salesforce Classic – organizacja obiektów i rekordów w

Obraz z Trailheadu ‘CRM for Salesforce Classic’ – organizacja obiektów i rekordów w Salesforce

 

Aplikacje Salesforce – są to gotowe aplikacje, z wbudowanymi funkcjonalnościami oraz zakładkami, można je uruchomić w ramach swojego konta Salesforce, np. aplikacja ‘Sales’.

 

1.   APLIKACJA

2.   NAZWA OBIEKTU

3.   NAZWA REKORDU

4.   SZCZEGÓŁY REKORDU (POLA)

Admin Beginner

Obraz z Trailheadu ‘Admin Beginner’

Panel administracyjny – znajduje się w ‘Setup’, jest to centrum dowodzenia, z którego można zarządzać użytkownikami i danymi, tworzyć aplikacje i zarządzać nimi itd.

Do najważniejszych kategorii w ‘Setup’ można zaliczyć m.in.:

  • administration (zarządzanie użytkownikami i danymi, tworzenie template e-mail),
  • platform tools (zarządzanie aplikacjami),
  • settings (ustawienia danych firmy i org security).

struktura kategorii w Setup Menu

Obraz – struktura kategorii w Setup Menu

 

Aktualizacje – Salesforce dostarcza użytkownikom trzy aktualizacje w ciągu roku: Spring, Summer oraz Winter. W ramach każdej aktualizacji otrzymujemy moduł Trailhead z informacjami o zmianach: co zostało poprawione i jakie nowe funkcjonalności są dostępne.

 

Salesforce Classic vs Salesforce Lightning

W technologii Salesforce mamy dwa rodzaje interfejsów:

  • Salesforce Classic – interfejs używany od założenia firmy w 1999 r.
  • Salesforce Lightning – nowy, zoptymalizowany interfejs, zaprezentowany na konferencji Dreamforce w 2005 r.

Salesforce Classic

Salesforce Classic

 

  • Przestarzały wygląd
  • Więcej widocznych elementów na stronie
  • Na layoucie pola wymagane oznaczone ‘czerwoną kreską’

salesforce classic_wymagane pola

  • App Launcher znajduje się u góry ekranu po prawej stronie

Salesforce classic_App Launcher

  • Przycisk do przełączania na Salesforce Lightning widoczny na głównej stronie

switch z classic na lightning

 

 

 

 

 

  • Bardziej przejrzysty sposób dodawania nowej zakładki. W jednym oknie widzimy  zakładki dodane oraz te, które możemy dodać

add new tab classic_1

add new tab classic_2

 

 

 

 

 

 

 

  • Brak możliwości zawężenia obszaru dla pola ‘Global Search’

global search classic

 

 

 

 

 

 

  • Brak dostępnego przycisku dla zakładek do szybkiego tworzenia rekordów z głównej strony

quick button_classic

 

  • Inny podział głównych kategorii, kategorii oraz stron w Setup w porównaniu do Salesforce Lightning

setup classic_1

setup classic_razem

 

 

 

 

 

  • Nie ma już aktywnego developmentu (produkt nierozwijany)
  • Niższy poziom zabezpieczeń w stosunku do Lightning
  • Nie ma dostępnych nowych rozwiązań i wtyczek

Salesforce Lightning

Salesforce lighting

 

  • Nowoczesny wygląd
  • Więcej podziałów na zakładki na stronie
  • Na layoucie pola wymagane oznaczone ‘gwiazdką’

salesforce lightning_wymagane pola

  • App Launcher znajduje się u góry ekranu po lewej stronie

salesforce lightning_app Launcher

  • Przycisk do przełączania na Salesforce Classic widoczny w menu po kliknięciu w avatara

switch na classic

  • Mniej przejrzysty sposób dodawania nowej zakładki. Więcej klikania między pop-up’ami. Brak przejrzystego zestawienia w jednym oknie zakładek dodanych i tych, które można dodać

add new tab lightning_1

add new tab lightning_2

add new tab lightning_3

  • Możliwość zawężenia obszaru dla pola ‘Global Search’

global search lighting

  • Dostępny przycisk dla zakładek do szybkiego tworzenia rekordów z głównej strony

quick button_lightning

  • Inny podział głównych kategorii, kategorii oraz stron w Setup w porównaniu do Salesforce Classic

setup lighting_1

setup lighting_2

  • Cały czas aktywny development
  • Wyższy poziom zabezpieczeń w stosunku do Classic
  • Cały czas dostępne nowe rozwiązania i wtyczki

Przydatne narzędzia

  • Salesforce Logins – wtyczka stworzona przez firmę Synebo tylko dla przeglądarki Google Chrome. Pozwala na zapisanie loginu i hasła usera na danym sandboxie, dzięki czemu możemy się sprawnie przełączać między userami lub różnymi środowiskami do testowania aplikacji. Nie musimy wpisywać ręcznie danych logowania przy użyciu strony https://test.salesforce.com/.
  • Salesforce Inspector – jest to rozszerzenie dla przeglądarek Google Chrome i Mozilla Firefox. Wśród funkcji są m.in.: sprawdzenie pól i relacji pól na danym rekordzie; export danych z bazy za pomocą query; import danych z pliku Excel/CSV; sprawdzenie limitów i zużycia komponentów na orgu; ściągnięcie metadanych czy szybkie przelogowywanie między userami.
  • Data Loader – aplikacja stworzona przez Salesforce do operacji na dużej ilości danych. Pozwala wykonać operację na pliku zawierającym do 5 milionów rekordów. Operacje są wykonywane przy użyciu plików w formacie CSV.

 

Podsumowanie

Salesforce jest rozbudowaną platformą, oferującą wiele możliwości, która pozwala na szybkie dopasowanie do potrzeb danego klienta. Działa w modelu SaaS, co oznacza łatwy dostęp z każdego miejsca na świecie bez potrzeby instalacji oprogramowania – wystarczy połączenie z Internetem. Jak z każdym rozwiązaniem – potrzebujemy czasu, żeby je lepiej poznać, ale dzięki bogatej dokumentacji i interaktywnym samouczkom (Trailheads) jest to zdecydowanie szybsze i przyjemniejsze.

W kolejnym artykule skupię się na przykładach praktycznych i wyjaśnię Wam, na czym polega tworzenie aplikacji w technologii Salesforce.

 

Autor
  • Mateusz Wydmański
  • Senior Software Tester
  • Tester związany z branżą Quality Assurance (QA) od 7 lat, pracował w małych firmach oraz dużych korporacjach w sektorze healthcare, pharma, telecom i logistics. W pracy otwarty na nowe wyzwania, wykonuje je z pełnym zaangażowaniem dla osiągnięcia jak najlepszego rezultatu, jak również udoskonalania procesów. Prywatnie lubi poruszać się na siłowni lub spacerować na świeżym powietrzu.

Opracowanie redakcyjne:
Ania Sawicka
Opracowanie redakcyjne
Podobał Ci się mój artykuł?

Jeśli tak, zapraszam Cię do grona najlepiej poinformowanych czytelników bloga. Dołącz do naszego newslettera, a nie ominą Cię żadne nowości.