(CoE) a infrastruktura
Infrastruktura dla nowej inicjatywy może zostać zdefiniowana przed oficjalnym powołaniem CoE dla RPA. Niezależnie od kolejności kroków trzeba określić wymagania związane z bezpieczeństwem, ciągłością działania Center of Excellence (disaster recovery), wymaganą dostępnością środowisk (SLA) oraz zgodnością z innymi standardami obowiązującymi w firmie, takimi jak korzystanie z rozwiązań chmurowych lub on-premise.
Po zakupie i uruchomieniu niezbędnej infrastruktury przechodzi ona w etap utrzymania. CoE powinno dostosować się do istniejących procesów lub zdefiniować je, aby efektywnie zarządzać aktualizacją środowisk, odtwarzaniem kopii zapasowych na środowiska testowe (bardzo ważny aspekt wielu projektów RPA). Ten obszar odpowiedzialności obejmuje także utrzymanie i aktualizację wzorców dla stacji użytkowników (pamiętacie o inicjatywie Robot for Every Person, o której wspomniałem we wpisie “RPA – jeden z kroków na drodze do cyfrowej transformacji”? 😉 ), deweloperów RPA oraz maszyn, na których działają roboty unattended.
Relacje z dostawcami technologii
Centra RPA, coraz częściej nazywane też centrami Inteligentnej Automatyzacji (IA – Intelligent Automation), korzystają z platform i frameworków dostarczanych przez zewnętrznych dostawców. Zrozumienie modeli licencyjnych oraz dokonywanych w nich zmian (np. zmiana modelu licencyjnego UiPath wprowadzona kilka miesięcy temu) jest niezwykle istotne, bo dzięki temu można sprawniej dobrać liczbę i rodzaj licencji dla organizacji, w taki sposób, który będzie optymalny kosztowo. Oprócz tego warto znać i rozumieć roadmapę produktu, z którego korzystamy, aby być przygotowanym na jego rozwój, zmiany funkcjonalne i nowości.
Kolejnym tematem, o którym należy porozmawiać z naszym dostawcą platformy RPA, jest sposób świadczenia usługi wsparcia. Chodzi o rzadkie, ale często też najtrudniejsze do rozwiązania błędy, które wynikają ze sposobu, w jaki działa platforma. Do ich rozwiązania potrzebna jest specjalistyczna wiedza.
Znajomość rynku technologii może znacznie poprawić efektywność procesów w firmie. Utrzymywanie relacji z rynkiem to nie tylko kontakty z naszym wybranym dostawcą, ale również śledzenie trendów i testowanie nowych platform/frameworków. Przykładem rozwiązań, które świetnie uzupełniają działanie robotów są ML (Machine Learning) i AI (Artificial Intelligence). Ułatwią one naszym robotom pracę nad danymi nieustrukturyzowanymi (obrazy, tekst).
Wsparcie użytkowników
Skoro poruszyliśmy temat rozwiązywania problemów i wsparcia w trzeciej linii, warto wspomnieć o konieczności zdefiniowania procesów dla zespołów wsparcia pierwszej i drugiej linii, działających w ramach naszej organizacji (lub w ramach usługi świadczonej przez zewnętrznego dostawcę). Przy ich definiowaniu, warto skorzystać z doświadczeń branżowych opisanych w ITIL v4 (Information Technology Infrastructure Library).
Ponieważ zdecydowanie lepiej jest zapobiegać problemom niż je rozwiązywać, należy określić procesy (i ściśle ich przestrzegać) związane z testowaniem oprogramowania, w tym przypadku robotów.
W ramach wsparcia użytkowników warto także sformułować reguły, które pomogą w wyborze kolejnych “kandydatów” do automatyzacji i zgłaszaniu ich do CoE.
Dobrnęliśmy do półmetka listy obowiązków CoE RPA. W kolejnym wpisie pogłębię temat standardów technicznych, zarządzania kompetencjami oraz popytu na usługi CoE. Do przeczytania!
- RPA Consultant
-
Menedżer z ponad 15-letnim doświadczeniem w dziedzinie oprogramowania i doradztwa technologicznego. Absolwent Politechniki Warszawskiej i Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, posiada doświadczenie w kierowaniu dużymi zespołami (ponad 50 FTE) w międzynarodowych programach i projektach. Współpracował z klientami z branży finansowej, produkcyjnej i telekomunikacyjnej w Europie i na Bliskim Wschodzie. W Craftware odpowiada za doradztwo i rozwój usług RPA.