Nowy zespół, nowy klient, wreszcie – nowy projekt. Każda z tych sytuacji to okazja do poszerzania kompetencji, ale do tego potrzebna jest nowa wiedza. Jak analityk biznesowy może ją zdobywać? Nie zawsze możemy polegać jedynie na dotychczasowym doświadczeniu i sprawdzonych sposobach. Najważniejsze, aby być otwartym na nowe informacje i… ciągłe zmiany. U mnie to podejście się sprawdza, a jak i gdzie szukam informacji, opowiem Wam w tym artykule.

Informacje branżowe – szukaj nie tylko w internecie

Gdy pracujemy z klientem, który działa w konkretnej branży, w pierwszej kolejności uzyskujemy informacje od stakeholderów. Ale nie tylko: własna inicjatywa jest w tej sytuacji kluczowym atutem analityka biznesowego. Z doświadczenia wiem, że przyda się także Project Managerowi i programiście. Dla klienta zarówno informacje, które nam przekazuje, jak i sam język branżowy to codzienność. Dla nas niekoniecznie, więc im bardziej temat jest nowy, tym bardziej potrzebujemy “podszkolić się” w nim. Szukamy źródeł. Tylko gdzie? Oto moje sprawdzone miejsca.

Strona internetowa klienta.

Dzięki niej dowiaduję się, czym dokładnie zajmuje się firma. Może prowadzi bloga (jak Craftware 😉), publikuje wpisy o nowych osiągnięciach i rozwiązaniach wprowadzonych w firmie – każda informacja jest na wagę złota.
Strony internetowe innych firm z danej branży. To również cenne źródło wiedzy na konkretny temat, które poszerza naszą perspektywę.

 

Blogi branżowe, bazy wiedzy, artykuły naukowe.

Prowadzimy projekt dla klienta z branży bankowej? Medycznej? Rozrywkowej? W internecie znajdziemy blogi specjalistyczne, dotyczące konkretnego rynku. To dla analityka biznesowego skarbnica wiedzy o procesach, typowych dla wybranej branży i używanym w niej języku czy nazewnictwie. Polecam także bazy wiedzy z artykułami naukowymi – można w nich sprawdzić na przykład badania z danego zakresu/obszaru.

 

Grupy i fora dyskusyjne.

Warto tu przeglądać ogłoszenia, ale przede wszystkim włączać się w rozmowy, odpowiadać na pytania i również je zadawać. Szerokie dyskusje mogą stanowić cenne źródło informacji. Dzięki temu nie tylko my pozyskujemy wiedzę, ale też się nią dzielimy.

Czasopisma branżowe.

Teksty publikują w nich specjaliści z danej dyscypliny naukowej, pracownicy dużych korporacji, jak i małych start-up’ów. Każdy punkt widzenia może być dla nas inspirujący.

 

Social media.

Sieć kontaktów i obserwowane profile mogą nas zaskoczyć nowymi informacjami, do których sami nie zdołaliśmy dotrzeć. Zachęcam więc do nawiązywania kontaktów – zarówno z osobami z naszej branży, jak i z tych, które nas w danym momencie interesują. Jeżeli niektóre procesy czy definicje są dla nas nadal niezrozumiałe – sięgnijmy do filmików, tłumaczących dane pojęcie.

 

Programy dokumentalne i podcasty branżowe.

To źródło wiedzy, dostosowane do każdego odbiorcy. Często są prowadzone przez specjalistów w celu prezentacji systemów, wyjaśnienia procesów i pojęć.

 

Rozmowa.

Zostawiłam ją na koniec, ale to nie znaczy, że jest najmniej istotna. Przeciwnie, dla analityka biznesowego jest nieocenionym źródłem wiedzy. Najważniejsze – nie bójmy się pytać, jeśli czegoś nie wiemy. Pytania kierujemy do klienta, ale także do współpracowników, którzy mieli styczność z daną dziedziną i mogą nam pomóc.

Jak wyszukiwać informacje w internecie?

 

Słowniki.

Do dyspozycji mamy słowniki języka polskiego, angielskiego i każdego interesującego nas języka. Są również słowniki specjalistyczne, np. słownik pojęć medycznych, finansowych lub z branży IT.

 

Wyszukiwarki internetowe.

Jest ich sporo, te popularne to Google, Bing, Opera, Yahoo, Google Scholar. Warto zapoznać się z metodami wyszukiwania, aby szybciej otrzymać prawidłowe wyniki i dotrzeć do interesujących nas treści. Jeżeli trafiliśmy na konkretny portal, również możemy skorzystać z wyszukiwarki w celu odszukania informacji.

 

Źródła, hiperłącza, bibliografia.

Gdy sięgamy po artykuły naukowe, przyjrzyjmy się bibliografii i źródłom, z których autor korzystał. Dzięki takiemu nawykowi możemy odkrywać treści, które „otworzą nam oczy” na dany temat i poszerzą naszą bazę wiedzy. Czytając artykuł w internecie, warto kliknąć w hiperłącze, które autor zamieszcza w tekście. Często są to np. artykuły, bardziej szczegółowo wyjaśniające dane pojęcie.

 

Metody wyszukiwania.

Pomocne jest zapoznanie się z metodami wyszukiwania, jakie oferują wyszukiwarki internetowe. Stosowanie konkretnych operatorów przy słowach kluczowych zawęża nam wyniki i znacznie ułatwia wybór właściwych treści wśród milionów artykułów, opublikowanych w sieci.

Filtrowanie wyników.

Wiele wyszukiwarek oferuje również filtrowanie wyników. Możemy przefiltrować je według dat, jeżeli zależy nam na konkretnym przedziale czasowym, wybrać konkretny język oraz autorów, jeżeli jest to dla nas ważne.

W artykule celowo nie podaję konkretnych źródeł (stron internetowych, linków do filmików, baz wiedzy itp.), natomiast zawsze warto samemu zbudować sobie taką bazę wiedzy. Możemy ją ponownie wykorzystać przy następnym projekcie lub podzielić się nią z innymi osobami. Jest to dobry nawyk, który pomoże nam zaoszczędzić czas w przyszłości i zbudować pozycję specjalisty w danej dziedzinie.

analityk biznesowy podczas pracy

Autor
  • Kasia Adamczewska
  • Junior Business-System Analyst
  • Studentka Uniwersytetu Warszawskiego na kierunku Architektura Przestrzeni Informacyjnych. W IT jako analityk od 9 miesięcy, 2 lata w branży telekomunikacyjnej i 2 lata w handlowej. Obecnie na projekcie z branży life science, gdzie poznaje pracę analityka. Poza pracą fanka binge-watchingu, czytania reportaży i pieczenia. 🙂

Opracowanie redakcyjne:
Ania Sawicka
Redakcja tekstu
Podobał Ci się mój artykuł?

Jeśli tak, zapraszam Cię do grona najlepiej poinformowanych czytelników bloga. Dołącz do naszego newslettera, a nie ominą Cię żadne nowości.