Każdy, kto miał okazję brać udział we wdrożeniu systemu CRM, zdaje sobie sprawę, że jest to duże wyzwanie wiążące się z wieloma strategicznymi decyzjami, ciągłą analizą kluczowych procesów biznesowych i integracją systemów działających w różnych obszarach organizacji. Zazwyczaj po przygotowaniu przypadku biznesowego jedno z pierwszych pytań, na jakie organizacja musi sobie odpowiedzieć, brzmi “pudełko czy custom?”
Budowa systemu CRM (tak jak i dowolnego innego systemu) własnymi siłami zawsze miała pewne istotne zalety – przede wszystkim możemy w ten sposób zrealizować nasze najbardziej nietypowe wymagania i obsłużyć wszystkie osobliwe procesy. Takie rozwiązanie wydaje się jak najbardziej rozsądne, jeżeli pracujemy w mocno specyficznej branży, ale… No właśnie. Pojawiają się tu dwa istotne ograniczenia – czas i budżet.
Przede wszystkim budowa CRM od podstaw to duży nakład pracy i duży koszt, a im bardziej branża jest specyficzna, tym bardziej ten koszt rośnie. W dodatku wiele procesów dostarczanych przez ogólnodostępne rozwiązania musimy zaprojektować i zaimplementować od nowa zamiast skorzystać z pracy, którą wykonał już za nas ktoś inny. Przy okazji mogą nam umknąć korzyści z wdrożenia funkcjonalności, o których sami byśmy nie pomyśleli, mimo że gotowe oprogramowanie udostępnia je “z pudełka” i są one stosowane przez naszą konkurencję.
Jak więc pogodzić optymalizację kosztów, przyspieszenie wdrożenia, obsługę nietypowych przypadków użycia i adopcję dobrych praktyk?
Istnieją oczywiście niszowe rozwiązania branżowe, ale spektrum ich funkcjonalności sprzedażowych siłą rzeczy nie może równać się z wiodącymi, dużymi systemami CRM. Dlatego wdrożenie zazwyczaj i tak wiąże się z ciągłym poszerzaniem zakresu funkcjonalnego, przez co ostatecznie nie różnią się one wiele od systemu całkowicie szytego na miarę. Często specjaliści z naszego działu architektury IT kilka lat po wdrożeniu systemu zaczynają mówić o “customie”, stopniowo zapominając, że pierwotne założenia dotyczyły gotowego produktu i jego błyskawicznej konfiguracji.
Tu z pomocą przychodzi Salesforce Industries, czyli pakiet rozwiązań CRM na platformie Salesforce przeznaczonych dla tych branż, których funkcjonowanie po wstępnej analizie może przytłoczyć samą liczbą i zawiłością procesów.
W przypadku branży mediowej pakiet ten przybiera postać Salesforce Media Cloud, który obsługuje nie tylko sprzedaż reklam i bieżącą obsługę klienta, ale też planowanie kampanii medialnych w różnych kanałach, rezerwację ramówek telewizyjnych, wykorzystanie przestrzeni reklamowej na stronach internetowych i w aplikacjach mobilnych, integrację z serwerami reklamowymi i wiele innych funkcjonalności stanowiących podstawę naszej bieżącej pracy.
Jakie są główne zalety Salesforce Media Cloud w porównaniu z innymi systemami wspierającymi sprzedaż reklam
- Zintegrowana platforma: możemy planować i monitorować kampanie reklamowe w różnych kanałach, formatach, na różnych platformach i różnych serwerach reklamowych, bez konieczności logowania się do wielu systemów. Dzięki gotowym integracjom pracownicy różnych działów korzystają z tych samych danych i skracają czas spędzony na przełączaniu się między różnymi narzędziami.
- Automatyzacja operacji reklamowych: wydawcy korzystający z przestarzałych systemów często muszą wykonywać manualne czynności, takie jak wprowadzanie danych z zamówień na reklamy do różnych systemów. Advertising Sales Management automatyzuje te procesy, co pozwala na efektywną obsługę procesu od utworzenia planu mediowego aż do synchronizacji kampanii i ustawienia jej na serwerze reklamowym.
- Industries Configure, Price, Quote (CPQ): dzięki modułowemu podejściu do katalogu produktów, implementacji produktu jako zestawu atrybutów i wydzieleniu silnika reguł biznesowych do wyliczania ceny oferty, możemy obsłużyć sprzedaż najróżniejszych reklam – od pojedynczej emisji lokowania produktu w programie TV, przez tygodniową kampanię obejmującą banery w aplikacjach mobilnych, po wydruki w najbliższym nakładzie naszego czasopisma i zlecenia programatyczne realizowane w sposób automatyczny na serwerach zewnętrznych.
- OmniStudio for Vlocity: wraz z Media Cloudem (i Advertising Sales Management) otrzymujemy pakiet rozwiązań OmniStudio służących do przyspieszenia implementacji dzięki budowie systemu w sposób deklaratywny z komponentów konfigurowanych przez intuicyjny interfejs. Można to porównać do produkcji samochodu poprzez specyfikację układu napędowego, wydechowego i wnętrza w oparciu o gotowe elementy, bez konieczności samodzielnego projektowania każdego możliwego układu siedzeń i wytwarzania każdej śruby. Dla Wydawcy oznacza to po prostu szybsze wdrożenie systemu. Dodatkowo możemy skorzystać z gotowych komponentów dla naszej branży (takich jak Media Plan, dzięki któremu budujemy ofertę krok po kroku planując kampanię reklamową w różnych kanałach)
- Platforma Salesforce: dzięki osadzeniu CRM na dojrzałej platformie, możemy w szybki i bezbolesny sposób dostarczać kolejne obszary funkcjonalne dzięki dostępności produktów do obsługi marketingu, wsparcia klienta, budowania platform partnerskich czy analiz danych.
Dziś świetny produkt reklamowy czy dostęp do wielu kanałów dystrybucji już nie wystarczą, aby odnieść sukces sprzedażowy. Kluczowym czynnikiem są doświadczenia, jakie zbiera klient, stykając się z naszą firmą. Nieustanne zbieranie informacji o klientach i ich potrzebach jest niezbędne. Dzięki platformie Salesforce wiedza zarówno o kliencie, jak i o trwających procesach staje się dostępna dla wszystkich jednostek organizacji. A dzięki Media Cloud funkcjonalności te wspierają Wydawców z pełnym uwzględnieniem specyfiki ich pracy. Kluczowe jest jedynie znalezienie doświadczonego partnera wdrożeniowego, który rozumie nasze bolączki, zna gotowe rozwiązania i odkryje tę wartość biznesową, która okaże się unikalna dla nas i będzie stanowić naszą przewagę konkurencyjną.
- Business Consultant | Salesforce Presales
-
Posiada ponad dziesięcioletnie doświadczenie w pracy z systemami klasy enterprise m.in. dla sektora finansowego, telekomunikacyjnego czy HLS. Od 3 lat pracuje w Craftware analizując potrzeby i tworząc kompleksowe rozwiązania w odpowiedzi na potrzeby klientów. Wcześniej zajmował się wdrożeniami CRM, prowadząc analizy projektów, zarządzając zespołami analitycznymi a czasem samodzielnie konfigurując aplikacje.