Przed wyborem CRMu staje każda rozwijająca się firma. Korzystanie z takiego oprogramowania ułatwiającego marketing, sprzedaż i obsługę klienta to obecnie podstawa prowadzenia biznesu. Szczególnie w sytuacji, gdy klientów przybywa – żaden ze wspomnianych działów nie może pozwolić sobie na pogorszenie jakości dostarczanych usług.

System CRM

Trudno dziwić się firmom zmagającym się z trudnościami przy wyborze najlepszego oprogramowania. Darmowych rozwiązań CRM jest mnóstwo, a różnice w ich ograniczeniach i niekompletnych licencjach bezpłatnych wersji tylko zwiększają paraliż decyzyjny.

Właśnie z tego powodu przygotowaliśmy dla Ciebie omówienie najpopularniejszych z nich. Jeśli zastanawiasz się, który CRM będzie odpowiedni dla Twojej firmy i czy warto wspierać się darmowym oprogramowaniem, to dobrze trafiłeś!

Jeśli dopiero zaczynasz korzystanie z systemów CRM, a struktura Twojej firmy nie jest zbyt rozbudowana, możesz wybrać jedno z dostępnych na rynku darmowych rozwiązań. Poznasz podstawowe funkcje, które nauczą Cię efektywnego zarządzania firmą.

Dowiesz się, między innymi, jak zarządzać bazą klientów, ogłoszeniami, skonfigurować automatyczny export i import danych do narzędzi marketingowych. Przekonujący będzie też z pewnością wygodny interface i prostota wdrożenia.

Jednak czy wszystkie funkcje oferowane w darmowym systemie są faktycznie dostępne za darmo? Jaki model biznesowy przyjęli twórcy pozornie bezpłatnych rozwiązań, aby z czasem móc zapisać nas we własnym CRMie? Gdzie jest haczyk i na czym stracisz, decydując się na bezpłatne oprogramowanie? Przyjrzyjmy się temu dokładniej.

 

SugarCRM

Twórcy SugarCRM oferują wersję płatną, w przypadku której przed zakupem możliwe jest skorzystanie z darmowej wersji trial, dzięki której zapoznasz się z pełną funkcjonalnością systemu.

W nierozwijanym przez producenta pakiecie darmowym, nazwanym Community Edition, mamy natomiast polską wersję językową, możliwość łączenia paneli systemu i tworzenia podpaneli.

Znajdziesz tam także wyszukiwarkę oraz funkcje importu i eksportu danych klientów. Ze względu na swoją dostępność stała się ona bazą do wielu modyfikacji, a nawet do utworzenia odrębnych, konkurencyjnych CRMów.

Są to najważniejsze funkcje wersji płatnej, przez co wielu przedsiębiorców decyduje się na ten CRM, mimo przestarzałej technologii. Ta największa wada SugarCRM sprawia, że na wielu przeglądarkach wykonywanie codziennych funkcji może być utrudnione lub wręcz niemożliwe.

 

OpenCRX

Open source CRM to wielu różnych autorów i różne logiki rozwiązywania problemów OpenCRX to projekt opensource’owy. Oznacza to, że jego kod i Interfejs programowania aplikacji (API, z ang. application programming interface) jest w pełni otwarty i darmowy. Dzięki temu użytkownicy sami odpowiadają za jego rozwój, przygotowują dodatkowe moduły i dostosowują oprogramowanie do potrzeb własnych firm.

Jest to jednocześnie wada i zaleta OpenCRM. Mimo świetnie skonstruowanej dokumentacji programistycznej i nieustannie rozbudowywanej funkcjonalności, mnogość autorów CRMu (a każdy pisze nieco inaczej) sprawiła, że jego interface nie nadaje się do codziennego użytku przez zwykłego użytkownika.

Dodatkowo, twórcy zdecydowali o rozwoju CRMu w kierunku oprogramowania ERP (służącego do zaawansowanego zarządzania magazynem), co oznacza, że będzie on odpowiedni dla coraz mniejszej liczby firm.

OpenCRM będzie też sprawiał problemy wszystkim pracownikom, którzy nie mają w stopniu komunikatywnym opanowanego języka angielskiego. Mimo możliwości tłumaczenia na język polski, prawdopodobnie automatycznego, działanie systemu nie jest przejrzyste i zrozumiałe.

 

VTiger

Spośród innych CRMów wyróżnia się on możliwością integracji z wieloma aplikacjami m.in. z pakietem Microsoft Office, a także programami pocztowymi takimi jak Mozilla Thunderbird czy Outlook. Nie zaimponuje to użytkownikom płatnych CRM-ów, ponieważ takie integracje są obecnie normą.

Po uruchomieniu VTigera można jednak odnieść wrażenie, że przez przypadek otworzył nam się… SugarCRM. Tak! Łudząco podobny wygląd i obsługa nie jest przypadkowa.

Mimo nieco przyjaźniejszego użytkownikowi interface’u, podobnie jak SugarCRM, VTiger także zmaga się z niekompatybilnością z wieloma przeglądarkami.

Wielu użytkowników korzysta z tego CRMu ze względu na swoje przyzwyczajenia, jednak – podobnie jak w przypadku SugarCRM – narażają się w ten sposób na niebezpieczeństwa związane z korzystaniem z przestarzałej technologii. W dobie ustaw o ochronie danych osobowych warto zainwestować o aktualizowany i zabezpieczony CRM zgodny z wytycznymi prawa. W rezultacie spać spokojnie, bez obaw o potencjalne kary.

 

Fat Free CRM

Fat Free CRM to proste, ale ograniczone oprogramowanie. Mimo wzorowo napisanego kodu posiada ono bardzo ograniczone, wręcz podstawowe funkcje CRMu.

Z tego powodu oraz braku zaawansowanych integracji i możliwości dostosowywania do potrzeb firmy, przeznaczony jest raczej dla mniejszych podmiotów niż biznesów obsługujących już wielu klientów.

Ze względu na brak wersji polskojęzycznej i wsparcia informatycznego ten CRM nie cieszy się nad Wisłą dużą popularnością. Nic dziwnego, użytkownicy oczekują wsparcia, a oprogramowanie niestety nie daje możliwości kontaktu z działem technicznym.

 

SuiteCRM

To stosunkowo nowe oprogramowanie stworzone zostało na bazie darmowej wersji SugarCRM. Twórcy, osadzając je na gotowym rozwiązaniu, nadbudowali funkcje niedostępne we wspomnianych wyżej CRMach. Najważniejsze z nich to, m.in, rejestracja zgłoszeń problemów klientów, integracja z mapami Google, kreator automatyzacji czy moduł zarządzania projektami.

Wiele z nich jest jeszcze w fazie rozwoju i wymaga dopracowania (choćby funkcja raportowania czy wspomniany moduł zarządzania projektami). Mimo że twórcy zapowiadają dalszy rozwój SuiteCRM, obecnie wspomniane funkcje działają w o wiele bardziej ograniczonym zakresie niż w przypadku konkurencyjnego, płatnego oprogramowania.

 

Czy warto korzystać z darmowego CRM?

Jak widzisz, darmowe oprogramowanie łączące wsparcie procesów biznesowych nie jest dobrym rozwiązaniem.

Korzystając z bezpłatnych rozwiązań CRM, traktuj je jako eksperyment i pole do przetestowania otwartości swoich pracowników na nowe wdrożenia. Zalecamy tu także ostrożność w zakresie zbierania danych osobowych – darmowe rozwiązania nie zapewniają wsparcia i ochrony, a także często bardzo nieprecyzyjnie opisują normy prawne, na których podstawie oprogramowanie CRM przetwarza dane Twojej firmy.

Pamiętaj także, że sam zakup CRMu nie zapewni Twojej firmie automatycznie prosperujących kampanii marketingowych, sam z siebie nie wzmocni wskaźników sprzedaży i nie poprawi relacji z klientami. Platformę trzeba wdrożyć, przeszkolić pracowników i dostosować ją do swoich potrzeb tak, aby faktycznie mogła wspierać zespół.

Dlatego właśnie warto postawić na rozwiązania płatne, które nieustannie są rozwijane, poprawiane i uaktualniane. Ich twórcy zapewniają nie tylko dostęp do wsparcia technicznego i merytorycznego, ale także organizują szkolenia i kursy online, a firmy partnerskie takie jak Craftware tworzą komplementarne wdrożenia pozwalające dostosować CRM do Twoich potrzeb.

Mamy nadzieję, że lektura tego artykułu rozwiała Twoje wątpliwości i pomogła dokonać odpowiedniego wyboru. Jeśli nadal nie jesteś przekonany, zadzwoń do nas – chętnie wyjaśnimy Ci szczegóły i doradzimy w konkretnej sytuacji.

Podobał Ci się ten artykuł?
Jeśli nie widzisz formularza, spróbuj wyłączyć adblocka.

Dołącz do naszego newslettera, a nie ominą Cię żadne nowości.