Baza danych o klientach to majątek firmy. Sukces biznesowy zależy jednak nie tylko od posiadania informacji. O tym, jaką wartość przyniosą dane biznesowi, decyduje ich wykorzystanie. Dla podjęcia określonych decyzji znaczenie może mieć analiza tylko części zasobów, zgromadzonych w bazie. Istotne jest też, dla kogo i w jaki sposób informacje są dostępne, a także – czy są aktualne. Możliwość pracy z danymi tu i teraz, w czasie rzeczywistym, to jeden z kluczowych aspektów, który należy uwzględniać podczas wyboru systemu CRM.

Po pierwsze – chmura

System CRM integruje wiedzę o kliencie, pozyskaną z różnych etapów customer journey. W przypadku systemów chmurowych można mówić o globalizacji danych i dostępu do nich – w dosłownym tego słowa znaczeniu. Nieważne, czy informacje do systemu wprowadza osoba, która siedzi przy sąsiednim biurku, w sąsiednim pokoju, w oddziale firmy w innym kraju czy na innym kontynencie. Trafiają one do bazy i są od razu dostępne dla każdego upoważnionego do pracy z nimi użytkownika systemu. Nie jest potrzebna instalacja aplikacji na jego komputerze, wystarczy łącze internetowe i urządzenie z dostępem do sieci, aby móc pracować z danymi tu i teraz.

 

Po drugie – mobile

Mobilny CRM to znacznie więcej niż tylko możliwość dostępu do systemu w dowolnym momencie, z każdego miejsca. To przede wszystkim jednakowe doświadczenie użytkownika mobilnego, korzystającego z tych samych informacji, z którymi może pracować użytkownik desktopowej wersji systemu.

Ta funkcja jest kluczowa zwłaszcza dla handlowców, będących w bezpośrednim kontakcie z klientem. Dzięki niej mogą utrzymywać bieżącą, regularną komunikację z dotychczasowymi klientami, nie przegapiając przy tym nowych okazji biznesowych.

 

Co to znaczy – aktualne dane?

Warto zwrócić  uwagę, że nawet najdoskonalszy CRM nie gwarantuje stuprocentowej aktualności informacji. System zadba o ich automatyczną aktualizację, przetwarzanie w czasie rzeczywistym. Aby tak się stało, muszą one zostać do niego wprowadzone, co – ważne, muszą to być dane poprawne. Choć systemy CRM posiadają funkcjonalności, ułatwiające wprowadzanie danych i ich weryfikację, to jednak wciąż wiele zależy od staranności pracownika.

 

Dostęp w dowolnym momencie, ale czy dla każdego?

Dla podkreślenia przydatności systemów CRM w obszarze udostępniania danych często używa się określeń: dostępne w dowolnym momencie, dla każdego użytkownika systemu. Obydwa oddają możliwości systemu, ale dosłowne traktowanie tego drugiego określenia byłoby dużym uproszczeniem. Chodzi bardziej o potencjalną możliwość, jaką daje CRM niż jej realne wykorzystanie, a sprowadza się to do udzielania uprawnień do konkretnych zasobów upoważnionym użytkownikom. Na czym polega budowanie uprawnień, pisaliśmy w tym artykule.

 

Analiza danych – wyzwanie dashboardów

Bogactwo danych nie zawsze przekłada się na wartościową ich analizę. Zdarza się, że możliwości, jakie w tym obszarze daje CRM, nie są wykorzystywane. Powodem jest brak strategii pracy z danymi: nieumiejętność oceny, które z nich mogą mieć kluczowe znaczenie w podejmowaniu decyzji biznesowych, zwłaszcza finansowych, jak również nieznajomość narzędzi, ułatwiających analizę danych – głównie dashboardów. Jakie korzyści przynosi wykorzystanie dashboardów w analizie danych i jak pracować z tym narzędziem, wyjaśnimy w jednym z najbliższych artykułów.

Autor
  • Anna Sawicka
  • Ekspert w Dziale Marketingu
  • Od zawsze związana ze słowem pisanym – jako dziennikarz i redaktor w wydawnictwach prasowych. Od kilku lat copywriter w branży nowych technologii. Gdy nie pisze, uwielbia rozmawiać i poznawać ludzi. Zakochana w muzyce elektronicznej.

Opracowanie redakcyjne:
Aleksandra Pasek
Korekta językowa
Podobał Ci się mój artykuł?

Jeśli tak, zapraszam Cię do grona najlepiej poinformowanych czytelników bloga. Dołącz do naszego newslettera, a nie ominą Cię żadne nowości.